Jordy Blankenstijn - instructeur Systems & Devices op Curio techniek en technologie in Breda

Blog: "Zonder relatie geen prestatie"

Waarom kiest iemand voor een baan in het beroepsonderwijs? Als docent, instructeur of juist in een ondersteunende rol? Waar komt die passie vandaan? En wat leren zij zelf? We maken kennis met verschillende medewerkers van Curio. Ze geven ons een beeld van hun baan, hun ambities en de geluksmomenten die het werk hun oplevert. Jordy Blankenstijn. Hij is instructeur Systems & Devices op Curio techniek en technologie in Breda.

De helft van zijn collega’s bij Curio techniek en technologie aan de Terheijdenseweg 350 was een twee jaar geleden nog zijn docent. Jordy Blankenstijn (20) is instructeur Systems & Devices van mbo niveau 3 en 4. Ook is hij mentor van een klas. Als 18-jarige studeerde hij hier zelf af in de ict. Hij vond meteen werk bij een ziekenhuis, maar dat paste toch niet bij hem. Docent worden, dat was zijn droom. Jordy trok de stoute schoenen aan en nam contact op met een van zijn oud-docenten. Of Curio nog iemand zocht. De rest is geschiedenis. 

Een 100% klik, daar werd ik blij van

Jordy weet precies waarom hij voor de klas wil staan. “Mijn geschiedenisdocent op de middelbare school heeft mij geprikkeld. Dankzij zijn persoonlijke verhalen en open manier van lesgeven had ik een 100% klik met hem. Daar werd ik blij van. En ik vind het geweldig om precies dat gevoel ook aan mijn studenten te geven. Zonder relatie geen prestatie.”

In de eerste week van het schooljaar heb je al door of je strak moet zijn 

En dat doet hij goed, leest hij af aan de reacties als zijn les een keer niet door kan gaan. “De studenten vinden het oprecht jammer als er een vaardigheidstraining uitvalt. Dan vragen ze wanneer de volgende les is. Dan doe je het volgens mij best goed als instructeur.” Wat niet wil zeggen dat Jordy allemans vriend is. “Bij sommige klassen moet je strak zijn. Of dat zo is weet ik in de eerste week van het schooljaar al. Dat heb je meteen door.” Dat Jordy vaak jonger is dan de studenten die hij lesgeeft, maakt hem niet uit. “Ja, ik kom mijn studenten soms tegen in de sportschool. Geen probleem. Op school heb ik de functie om hen iets aan te leren. Verder ben ik niet meer of minder. Ik beloon hun respect.”

Je kunt over je angst heenkomen als je de uitdaging maar vaak genoeg aangaat

Mensen die Jordy van vroeger kennen zouden verbaasd opkijken dat hij nu zonder schroom voor de klas staat. “Ik had enorme podiumangst. Ook toen ik bij Curio begon. Ik heb die angst in de ogen gekeken en ben er gewoon voor gegaan. Ik ben het bewijs dat je over je angst heen kunt komen als je de uitdaging maar vaak genoeg aangaat. Nu pak ik alles aan: ik sta voor ouders te presenteren en doe mijn ding voor Curio tv.”

Leren stopt nooit

Naast onderwijs is ict een grote liefde van Jordy. “Ict is groot, breed en vernieuwend. Er verandert steeds best veel, dus samen met mijn collega’s kijk ik heel goed naar de ontwikkelingen. Eens in de acht weken nemen we het onderwijsprogramma door. Dat vernieuwen we regelmatig. Iedereen mag daarover zijn zegje doen. De opleiding moet actueel blijven, daar doen we alles aan.” Leren stopt nooit, vindt Jordy. Hij gaat beginnen aan de opleiding voor zijn pedagogisch-didactisch getuigschrift (pdg). “Ik hoop vooral te leren dat ik bij mezelf herken wanneer ik iets goed of fout doe. Dat ik kan sturen op het effect van mijn lesgeven. Volgens mij doe je al veel goed zonder dat je het doorhebt. Maar ik ben me er graag bewust van.”

Curio timmert goed aan de weg

Jordy is nog lang niet uitgekeken bij Curio. “De organisatie timmert goed aan de weg.” En hij houdt zich prima bezig. Naast het lesgeven doet hij kleine ondersteunende taken voor de technisch onderwijsassistent en verzorgt hij de bestellingen voor een aantal opleidingen op de Terheijdenseweg 350. “Juist die combinatie van dingen vind ik fijn. Alleen lesgeven wordt op termijn ook wat eentonig misschien.”