Antoinette de Bie - onderwijsmanager Curio steenspil

Blog: Van docent tot onderwijsmanager, gedreven door plezier in het werk

Waarom kiest iemand voor een baan in het beroepsonderwijs? Als docent, instructeur of juist in een ondersteunende rol? Waar komt die passie vandaan? En wat leren zij zelf? We maken kennis met verschillende medewerkers van Curio. Ze geven ons een beeld van hun baan, hun ambities en de geluksmomenten die het werk hun oplevert. Zoals Antoinette de Bie. Zij is onderwijsmanager van Curio steenspil in Halsteren. 

Antoinette de Bie (30) liep haar stage voor de Lerarenopleiding Economie bij de voorganger van Curio steenspil in Halsteren. Inmiddels werkt ze 8 jaar op dezelfde vmbo-school die zich richt op Dienstverlening en Producten (D&P) en Groen. Eerst als docent economie, later als ondersteuningscoördinator en sinds anderhalf jaar als onderwijsmanager. De stappen in haar loopbaan bij Curio zijn niet direct ingegeven door enorme ambitie. “Ik doe waar ik blij van word. Als ik over 1 jaar zou voelen dat ik weer vooral les wil geven, dan ga ik net zo makkelijk opnieuw voor de klas staan. Mijn gedrevenheid zit niet in steeds hoger op de ladder willen staan, maar in het plezier dat ik in mijn werk heb.”  

Het beste willen halen uit je leerlingen en nu uit ook uit mijn collega’s 

Werken in het onderwijs is een bewuste keuze voor Antoinette. “Je kennis delen. Het beste willen halen uit je leerlingen en nu uit ook uit mijn collega’s. Hoe tof is dat? Als docent heb je veel invloed op het verdere leven van de jongeren. Iedereen herinnert zich nog die ene leraar van de middelbare school die jou zoveel inspiratie gaf.” Als onderwijsmanager geeft Antoinette geen les meer. “Ik miste een uitdaging. Dat maakte me lui. En daar hou ik niet van. Op dezelfde school kon ik aan de slag als ondersteuningscoördinator. Om me beter te bekwamen deed ik de Master Educational Needs, richting begeleiding. Daarbij zat ook een stuk leidinggeven. Die baan was een combinatie van lesgeven en leerlingen (en hun ouders) begeleiden. Het is veelzijdig en je bent op een andere manier enorm betrokken bij de leerlingen.” 

Beleid om het voor onze leerlingen nog leuker, veiliger, prettiger en leerzamer te maken 

Daarna greep Antoinette de kans toen ze onderwijsmanager kon worden. “In de tussentijd had ik ook de Master Educational Needs, richting gedrag afgerond. Maar leidinggeven trok me toch meer. En ook al zie ik nu alleen nog leerlingen als het niet zo goed gaat, ik ben er nog altijd voor hen. Elke dag werk ik mee aan beleid om het voor onze leerlingen nog leuker, veiliger, prettiger en leerzamer te maken.” Werken bij Curio geeft Antoinette volop mogelijkheden. “Curio is een grote organisatie. Daardoor heb je veel ruimte om jezelf te ontwikkelen en jezelf te blijven uitdagen. En ik vind het erg fijn dat je mag meedenken over het onderwijs waar we als Curio voor willen staan. Ik krijg veel vertrouwen en andersom heb ik alle vertrouwen in Curio.”