Frederique Knoet - directeur student en onderwijs

Blog: "Alleen ga je sneller, samen kom je verder”

Waarom kiest iemand voor een baan in het beroepsonderwijs? Als docent, instructeur of juist in een ondersteunende rol? Waar komt die passie vandaan? En wat leren zij zelf? We maken kennis met verschillende medewerkers van Curio. Ze geven ons een beeld van hun baan, hun ambities en de geluksmomenten die het werk hun oplevert. Zoals Frederique Knoet. Zij is directeur ondersteuning bij Curio. 

De ondersteuning zo goed regelen dat de leerlingen en studenten goed onderwijs kunnen volgen. En dat leerkrachten, docenten en instructeurs van Curio probleemloos hun vak kunnen uitoefenen. Met als belangrijke voorwaarde dat al die noodzakelijke processen, systemen en informatiestromen hun niet te veel tijd kosten. Dat is de dagelijkse uitdaging van Frederique Knoet (52). Bij ondersteuning kun je denken aan de het examenbureau, plannen  en roosteren, marketing en communicatie, studenten administratie, de frontoffice. Maar ook beleidsadvisering en ondersteuners als gedrags-wetenschappers en studiekeuze begeleiding. “De ondersteuning is de ruggengraat van ons onderwijs. Niemand die het ziet, maar het moet wel gebeuren. En nog volgens allerlei regels ook. Als het niet goed is, weten we dat meteen. Terecht ook”. 

Elke dag opnieuw waanzinnig hard bouwen aan kwaliteit 

Om de ondersteuning in goede banen te leiden, bezoekt Frederique vaak de opleidingen en scholen van Curio. “Ik vind het belangrijk om te weten waarvoor en voor wie we ons werk doen. Hoe we onze ondersteuning inrichten is juist iets wat we met de scholen moeten uitvinden. Vroeger had vrijwel elke school zijn eigen ondersteuning. Sinds 2021 is dit anders geregeld, en vanuit de diensten opgepakt. Nog vrij recent dus. Ik mag een deel van die samenvoeging vormgeven. En dat is een mooie uitdaging. We beloven onze medewerkers in het beroepsonderwijs dienstverlening van kwaliteit. Aan die kwaliteit bouwen we elke dag opnieuw waanzinnig hard.” 

Samen uitvinden wat we moeten, willen en kunnen 

Frederique is de verbindende factor tussen het onderwijs en de ondersteuning. “Mijn motto luidt ‘alleen ga je sneller, samen kom je verder’. Dat is best ingewikkeld. De ondersteuning kan alleen wat voor het onderwijs betekenen als we samen uitvinden wat we moeten, willen en kunnen. Dat houdt in dat we een probleem eerst helder moeten krijgen, zodat we hiervoor efficiënte, werkbare en wettige oplossingen kunnen vinden. Daarmee zorgen we ervoor dat we én de goede dingen doen én dat we die dingen ook goed doen.” 

Een inspiratiebron voor het leven 

Toen Frederique 2,5 jaar geleden bij Curio kwam werken, kende ze de wereld van de praktijkschool en het v(mb)o en het mbo nog niet. “Ik was benieuwd naar het onbekende ervan. En ik heb er bepaald geen spijt van. Ik vind het hier leuker dan bij de universiteit waar ik heb gewerkt. Op het vmbo bijvoorbeeld lopen toch die docenten rond die voor leerlingen een inspiratiebron voor het leven zijn. Ik vind het mooi als de ondersteuning er mede voor zorgt dat zij hun passie probleemloos kunnen overbrengen.”